Undervisning

SUPERVISION AF PSYKOLOGER 

- OG ANDRE FAGGRUPPER

UNDERVISNING

Undervisning går ud på at formidle viden, forståelsesrammer/ -modeller, praktiske kompetencer etc.

Det kan ske under mange former, alt efter konkrete behov:

To-timers-blokke, halve eller hele undervisningsdage, kursusforløb - måske med afprøvningsintervaller mellem modulerne.

 

Indholdet afhænger af behovet - men naturligvis også af leveringsdygtighed. Nogle eksempler på undervisningsemner:


Aspergers Syndrom / Autisme

Hvordan oplever man verden og menneskene, når man har AS/A? Er der forskel på AS/A hos piger / kvinder og drenge / mænd? Og hvordan oplever man verden og menneskene, når man ikke har AS/A (er "neurotypiker")? Grundlaget for at få de to verdensbilleder til at komme i dialog.

 

Skolefobi / skolevægring - modeller og løsninger

Skolefobi er en fællesbetegnelse for længere skolefravær af mange forskellige årsager. Det gennemgås, hvad årsagerne er, hvordan man finder dem - og hvordan man løser problemet.


Kommunikation og konfliktreduktion

Hvordan kommunikerer man, også hvis den anden har paraderne oppe? Hvordan forebygger man konflikter? Hvordan aftrapper man dem, hvis de allerede er der? Hvad er Low Arousal, og hvornår er det relevant?

Fokus her rettes både mod almene situationer og bestemte grupper af mennesker.

 

Borderline-strukturer og særlige grupper af borgere

Hvad er det hos borgerne/brugerne, den professionelle tænder af på eller får stress (/hovedpine/mavepine) over - og hvordan kommer man videre? Kunsten at forstå, hvordan et menneske med Borderline-struktur oplever verden - og hvordan man forholder sig hensigtsmæssigt og respektfuldt hertil.


Psykopati og narcissisme - i familie- og arbejdslivet

Hvordan opdager man, om man er eller har været i en usund relation - på jobbet eller i privatlivet - og hvordan kommer man videre? Hvordan får man sit liv igen? Hvordan hjælper man mennesker, der har været igennem sådanne relationer?


Kognitiv terapi - især i forhold til par og familier

Hvordan gør man det i praksis, og hvordan sikrer man den varme, trygge atmosfære, som er nødvendig? Hvor ligger de typiske faldgruber? Oplæg og praksisøvelser.

 

Psykologien bag seriemord og serielle overgreb

Hvordan forklarer psykologien, at nogle mennesker bliver seriemordere eller andre former for serielle overgrebspersoner – og hvad betyder det for, hvordan man forholder sig til serielle overgreb m.m., herunder for opklaringsarbejdet – og forebyggelsen?

 

Skolemassakrer

Hvordan forklarer psykologien, at nogle mennesker bliver skoleskydere – og hvad betyder det for, hvordan man forholder sig til skoleskydere og skolemassakrer, herunder forebyggelse og situationshåndtering?

Medlem af Dansk Psykolog Forening

"Tidens Psykologer"

Vestergade 19

5000 Odense C